Magdalena Nowicka: Analiza porównawcza wizerunku medialnego państwa i narodów (na przykładzie przekazów z tygodników "Polityka" i "der Spiegel"

W artykule prezentowana jest koncepcja połączenia ilościowych i jakościowych metod badawczych w analizie wizerunku medialnego państwa i narodu. W perspektywie społecznego konstrukcjonizmu, oba te pojęcia są ujmowane jako wyobrażone zbiorowości, zaś dyskurs odgrywa jedną z najistotniejszych ról w procesie intersubiektywnego negocjowania i formowania społecznych reprezentacji państwa i narodu. W niniejszym artykule propozycja zestawieniu w jednym badaniu metody analizy zawartości i analizy dyskursu (a dokładnie historycznej analizy dyskursu) jest prezentowana w oparciu o studium dyskursywnego wizerunku medialnego Niemiec i Niemców w dyskursie publicznym w Polsce w porównaniu do wizerunku Polski i Polaków w dyskursie publicznym w Niemczech. Analiza obejmuje artykuły opublikowane w "Polityce" i "Der Spiegel" (najpoczytniejszych tygodnikach publicystycznych w obu krajach) w latach 2004-2008.