Karolina Albińska: Radiosłuchacz XXI wieku. W poszukiwaniu profilu współczesnego odbiorcy przekazów radiowych.

Od niepamiętnych czasów naukowcy zauważali, że na końcu komunikacyjnego łańcucha znajdują się jacyś „odbiorcy”, „adresaci” czy też „jednostki docelowe”. W tym czasie stworzono wiele znaczeń i definicji tych pojęć, jak również teoretycznych podejść do nich, między innymi ze względu na zmieniającą się hierarchię mediów. Tematem niniejszego artykułu jest zatem odpowiedź na pytanie: kogo w dzisiejszych czasach można nazwać „radiosłuchaczem”? Analizując obecne środowisko medialne artykuł koncentruje się na współczesnym słuchaczu radia, który musi żyć w erze konwergencji mediów. Bada także i opisuje jego obecne zachowania medialne. W rezultacie, by wyjaśnić zagadnienie, o którym mowa, przedstawiono dwie typologie współczesnych radiosłuchaczy. W końcu ostatnia część ma na celu przedstawienie głównych aspektów zmiany, która doprowadziła do przesunięcia od publiczności masowej do kultury fanów.

Słowa kluczowe: radio, współczesny radiosłuchacz, środki masowego przekazu, konwergencja mediów