Aleksandra Hadzińska-Wyrobek: Wizerunek uchodźcy w polskiej prasie po 1990 roku

Artykuł stanowi analizę zagadnienia wizerunku uchodźcy w prasie polskiej. Wnioskowaniu poddano materiały prasowe z lat 1990–2010, publikowane w prasie codziennej oraz tygodnikach. Na jego początku znajdujemy skrótowe omówienie historii uchodźstwa w Polsce, począwszy od 1990 r. Wspomniano także o aktach prawnych normujących nadawanie statusu uchodźcy w Polsce, tj. konwencji genewskiej z 1951 r. i ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz rozporządzeniu Rady (WE) nr 343/03 z dnia 18 lutego 2003 r. i płynące z niego trudności. Autorka opisała także sukcesywny wzrost zainteresowania środków masowego przekazu tematem uchodźców oraz kontekst, w którym byli opisywani. Zagadnienia związane z analizą wizerunku uchodźców w polskich mediach podzielono w artykule na dwie grupy tematyczne. Po pierwsze przeanalizowano problemy związane z określeniem cech uchodźcy, a więc jego zdefiniowaniem. Do drugiej grupy tematycznej zaliczono oraz zbadano wszystkie zagadnienia związane z wizerunkiem uciekinierów, a więc samym sposobem ich przedstawiania, omawianiem sytuacji, która zmusiła ich do opuszczenia ojczyzny oraz opisywaniem warunków w jakich żyją w Polsce, a także nakreśleniem korzyści płynących z przyjmowania uchodźców, ze szczególnym uwzględnieniem tych kulturowych i społecznych.

Słowa kluczowe: azyl, uchodźcy