AGNIESZKA STĘPIŃSKA: „Geografia newsów” i kryteria selekcji informacji zagranicznych

Celem artykułu jest ukazanie specyfiki informacji zagranicznych prezentowanych przez media. W szczególności, uwaga skupiona jest na tym, jakim państwom i terytoriom poświęcają uwagę media, a także jakie czynniki sprzyjają tej uwadze. Rozważane są przy tym dwa współwystępujące w trendy: globalizacji, którego przejawami byłaby uwaga poświęcona głównie potęgom politycznymi, gospodarczymi i militarnymi oraz regionalizacji (lokalizacji), o której świadczyłaby uwaga poświęcona głównie własnemu regionowi – w tym państwom sąsiedzkim. Materiał badawczy stanowią wyniki badań o charakterze porównawczym, które poddane zostały poddane meta-analizie oraz wyniki badań międzynarodowego projektu Foreign News on TV (2017–2013), w którym uczestniczyła autorka tekstu.

Słowa kluczowe: informacja zagraniczna, geografia newsów, kryteria selekcji informacji, media informacyjne, badania porównawcze.