Katarzyna Szymańska - Magia i czarownice we współczesnym świecie: przekrój zjawiska w prasie na podstawie wybranych czasopism i magazynów

Artykuł przedstawia zagadnienie rosnącego zainteresowania tematyką ezoteryczną wśród redaktorów czasopism o charakterze rozrywkowym, z założenia skierowanych do kobiet. Raporty i reportaże w magazynach w głównej mierze zawierają dane statystyczne pokazujące, jak wielu Polaków wierzy w horoskopy i korzysta z usług wróżek. Dane o wartości rynku ezoterycznego, który tworzą astrolodzy, jasnowidze, numerolodzy i wróżbici, odzwierciedlają popyt na usługi oferowane nawet w Internecie. Artykuły często są opatrzone grafikami przedstawiającymi tarocistów, szklane kule przepowiadaczy przyszłości, seanse spirytystyczne, zawierają nawet elementy futurystyczne, wskazując na antagonistyczną relację współczesnego człowieka zafascynowanego w tym samym stopniu nowinkami technicznymi, co wynikiem wróżby. Psychologowie konsultujący badany temat podkreślają, że na wpływ wróżek, często nieświadomych owych możliwości, podatni są neurotycy. Potrzeba kontroli wynika z obaw przed światem pełnym zmiennych. Wśród jasnowidzów nie brakuje oszustów, ale przedstawione historie czytelników nie stanowią przestrogi. Wywiady ze znanymi osobami (Wioletta Koseska, Katarzyna Bonda) wskazują na korelację świata ezoteryki z nauką i literaturą. Chociaż historia polowań na czarownice to przesłuchania, tortury i stosy, dziś przepowiadanie przyszłości i rzucanie uroków to intratny zawód, w dodatku opodatkowany. Najwięcej raportów powstało w listopadzie 2015 roku, jednak nadal pojawiają się sformułowania językowe związane z magią, zwłaszcza w działach mody i urody. Ezoteryka w kulturze popularnej wciąż występuje jako zjawisko wywierające wpływ na poglądy oraz wyrażenia językowe w potocznym użyciu, tym samym stanowi interesujące pole badawcze na wielu płaszczyznach.

Słowa kluczowe: wróżby, czarownice, ezoteryka, prasa kobieca, moda, manipulacja psychologiczna