Anna Zalewska - Reklama z gwiazdą kultury popularnej jako współczesna forma mitu-wzorca

W artykule przeprowadzono analizę reklamy telewizyjnej z udziałem kobiecych gwiazd muzyki pop, stworzoną na potrzeby koncernu Pepsi w 2004 roku. Analiza wykazuje, że istnieje strukturalna relacja między reklamą telewizyjną a mitem-wzorcem koncepcji Mircei Eliadego. Różnica polega na tym, że mit-wzorzec, występujący w społeczeństwach tradycyjnych, przynależał zwykle do jednego systemu mitów. Dziś natomiast możemy wybierać spośród wielu „mitologii”, które daje kultura rynku. Podsumowując, istnieje zależność strukturalna pomiędzy tradycjonalną religijnością a percepcją przekazu telewizyjnego. Chociaż analiza jest jednym krokiem wstecz, bo dziś to Internet wydaje się głównym medium, które po raz kolejny zmienia perspektywę postrzegającego, to krok ten jest potrzebny dla zrozumienia nowych mediów oraz interpretacji percepcji zimnego medium epoki telewizji. Nie zmienia to faktu, że dalsze badania uwzględniające dominację Internetu są niezbędne.

Słowa kluczowe: mit-wzorzec, reklama, gwiazda pop, popkultura, postmodernizm