WOJCIECH KAWECKI: Komunikat pozytywny a perswazja w mediach

Na wstępie artykułu autor przedstawia dwa pojęcia– komunikat pozytywny i perswazja. W artykule omawiane są zagadnienia obecności komunikatu pozytywnego i perswazji w przekazie medialnym, a w szczególności w telewizji i radiu. Ważnym zagadnieniem jest skuteczność w komunikacji. Według autora składają się na to trzy czynniki: posługiwanie się komunikatami pozytywnymi; perswazja, uprawiana w pozytywnej celowości; asertywność postaw nadawcy komunikatu. Osobnym zagadnieniem jest płynna granica między komunikatami pozytywnymi i negatywnymi w odniesieniu do języka perswazji obecnego w mediach. Autor zastanawia się nad pozytywnymi i negatywnymi skutkami uprawiania strategii wpływu i manipulacji na ludzi, która może służyć "nam" albo być przeciwko "nam". Prawa perswazji można wykorzystać do dobrych lub złych celów. Dobry program "debaty" czy też "talk-show" wymaga od prowadzących, jak i dyskutantów skuteczności w komunikowaniu się, co przekłada się w dużej mierze na język uprawianej perswazji. Dobry dziennikarz musi być "mistrzem perswazji".