Joanna Bachura: Klasyczne wartości w dobie ponowoczesności na przykładzie radiowej sztuki słowa

Celem tego szkicu było zaprezentowanie sposobu deskrypcji współczesnej kultury, cywilizacji i stanu ducha jednostki poprzez egzemplifikacje słuchowiskowe. Autorzy trzech wybranych przeze mnie słuchowisk: "Cyrk odjechał, lwy zostały" Andrzeja Mularczyka, w reżyserii Janusza Kukuły, "Układanki" Tomasza Trojanowskiego, w reżyserii Waldemara Modestowicza oraz "Sponsora" Krzysztofa Beśki, w reżyserii także Modestowicza podjęli próbę ocalenia człowieka z jego wewnętrznym bogactwem dobra i otwartością w stosunku do Innego. W radiowych teatrach wyobraźni nie ma moralizatorstwa, jest tylko prezentacja pewnych historii, ale to właśnie one - sądzą, że w dużym stopniu dziłki temu, iż wysoka, ambitna sztuka radiowa kreuje świat wartości, bez których nasz wiek nie może po prostu istnieć - zmuszają nas do zastanowienia się nad sprawami elementarnymi, a przez to wzmagają czujność myślenia, poszukiwania sposobów na wyjście z chaosu, z zagubienia, z samotności.