Marcin Pieńkowski: Telewizyjna histeria - Twarz w tłumie Elii Kazana jako studium manipulacji

Twarz w tłumie Elii Kazana to jeden z najpopularniejszych filmów, opowiadających o Złotej Erze Telewizji w Stanach Zjednoczonych w latach 50. ubiegłego wieku. Artykuł analizuje historyczny kontekst powstania filmu, niezbędny do zrozumienia tego zjawiska. Pokazuje także metody niezwykle popularnego medium, które manipulowało milionami widzów w tym okresie. Kazan demaskuje mechanizmy wczesnych reklam telewizyjnych i antycypuje potencjał telewizji do kreowania ikon polityki i rozrywki. Tekst jest nie tylko analizą samego filmu, lecz również zawiera socjologiczne spojrzenie na amerykańskie społeczeństwo lat 50. - rosnący konformizm, będący efektem uzależnienia od nowego medium. Film Elii Kazana był nazywany satyrą, lecz mojej z perspektywy wydaje się ostrzeżeniem, które jest aktualne również dzisiaj.